Trends 2015

TrendRede 2015

Voeding en trends voor 2015

De Voedinsunie – September 2015

Net als trends in voeding ken ook de manier waarop de consument zich met (gezonde) voeding bezighoudt ontwikkelingen. De manier waarop de consument zich als actieve burger kan manifesteren en kennis, energie en krachten kan bundelen ten opzichte van – zeg – de voedingsindustrie of de overheid is de afgelopen decennia da ook sterk veranderd.

TrendRede 2015Burgers die zich ook met ontwikkelingen in de samenleving bezighouden is een groep trendwatchers die ieder jaar hun krachten bundelen om de TrendRede te schrijven. De TrendRede is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep vooraanstaande trendwatchers. Door middel van de TrendRede laten deze toekomstdenkers zien dat de grondige analyse van trends een belangrijke bijdrage kan leveren aan de maatschappelijke en economische groei van Nederland. Ieder jaar wordt deze TrendRede op de tweede dinsdag in september – als tegenhanger van de Troonrede op de derde dinsdag in september (Prinsjesdag) – aan Nederland gepresenteerd.

 

Twee krachtige alinea’s uit de Trendrede 2015 met betrekking tot voeding en de invloed en veranwoodelijkheid van de consument wilden wij u niet onthouden:

  • De ingrediënten zijn belangrijk
    Wie het heeft over ingrediënten voor een nieuwe tijd, kan niet om de rol vanvoeding heen. Nu maken we ons nog druk over calorieën en suikers, zonder tebeseffen hoeveel wezenlijke voedingsstoffen al zijn vervangen door artificiëleingrediënten en smaakmakers. Veel voeding, kortom, heeft zijn intrinsiekebetekenis verloren. Een tegenbeweging komt onder de noemer ‘de ingrediëntenzijn belangrijk’ tot verrassende nieuwe keuzes. De vrouwen achter Kromkommerontfermen zich over afgekeurde groenten en maken soep van niet helemaal gave,doorgedraaide partijen. Die soep streelt daarmee niet alleen de maag maar ook degeest. Het idee voor Doctor’s Orders kwam voort uit de frustratie van twee mannen die alleen maar met suiker aan elkaar geplakte tussendoortjes in de schappen zagen liggen en besloten om net zo lang te experimenteren met gezonde ingrediënten tot ze een werkelijk voedende koekreep hadden. (bron: Trendrede 2015)
  • Assertieve consumenten
    We hebben in de vijf jaar van de TrendRede al regelmatig geconstateerd dat de focusvan de samenleving opschuift richting de kleinst mogelijke entiteit, die van hetindividu. Burgers trekken actief verantwoordelijkheden naar zich toe en de overheiddecentraliseert zelfs daar waar wij die verantwoordelijkheid liever niet ontvangen.Wat we zien ontstaan is de emancipatie van het individu binnen de netwerken vanbesluitvorming, van productie en van handeling. We beoordelen onze eigen rol enspeelruimte binnen de sociale weefsels op zijn merites en nemen geen genoegenmeer met een passieve positie ergens in de productieketen van goederen en dien-sten. Alleen al door te consumeren dragen we een verantwoordelijkheid en daarmeeeen belang. We stellen ons daarom actiever en assertiever op ten opzichte vanaandeelhouderswaarde en managementsystemen. (bron: Trendrede 2015).
Lees de gehele TrendRede 2015 online via www.trendrede.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>